Voilà! Perigons nya logga!
Perigon betyder ett helt varv runt, och representerar den helhetssyn jag har i det konceptuella produktfotot men även i de interaktiva produktfotot genom 360-fotografering.
Jag ville gestalta det i logotypen därför har jag ritat en pil runt kameran som symbol för 360-aspekten. Jag ville dessutom att den skulle ligga nära min design av mitt andra varumärke, Fotograf Nanny Ålander, där jag ägnar mig åt fotokonst. Den ser ut så här:
Färgsättningen är gjord utifrån personliga preferenser. Lila och turkos är personliga favoritfärger. Annars jobbar jag mycket med symbolik, men i färgvalen här är motiveringen ingen annan än rent estetiska.
När jag skapar logotyper börjar jag alltid med att skissa upp dem för hand. I det här fallet gjorde jag två olika varianter. Sen jämförde jag dem och valde den här.
Sen har jag fotat av den och lagt in bilden som underlag när jag ritat upp den i Illustrator.
Tack till Johan Bodén, min “gamla” lärare som jag hade under utbildningen på Digital Medieproduktion på Umeå universitet och till Marc Strömberg för graderingen.